Tuesday, January 22, 2013

Jahitan Bersalinku - Episiotomi

Good day to all~ Hari ni cite pasal kisah jahit-menjahit pulak. Bukan jahit baju tapi jahit daging sendiri ok. Tengok tajuk pun da cukup ngeri kan? hurm..itula pengalaman bagi setiap wanita yang bersalin. Mesti ada luka jahit walaupun sikit kan. Aku pun x kurang mengalami experience tu.

Luka episiotomi aku agak banyak juga. After bersalin xla rasa sakit sangat mungkin sebab aku amek epidural. At first jahitan ok2 saja kata doktor. Then after a week pegi check up, doktor cakap jahitan terbuka sikit! Aku da macam....'oh, tidak! xnak jahit balik~~'... and sangat lega bila doktor cakap x pyh jahit balik since sikit je, cume rendam air garam hari2. ok, lega...fuhhh. Then pegi follow up lg, doktor ckp belum completely heal luka tu. bole jahit balik kalau aku nak..n aku of course la xnak! then, duduk air garam lg..huhu. Next check up aku da sgt hepi bile doktor ckp da ok da..tapi bile die nak sapu ubat baru die notice ade lagi yg belum completely heal. So, terus die ckp 'We need to 'jahit' back to prevent any infections later. We can put you into sleep but we recommend to do it under local'.

Bagai terkena panahan petir mendengarnya aku terdiam tanpa seribu kata. Cuma husband aku je yang bersuara tanya aku ok x nak jahit balik. Rela dalam paksaan aku turutkan demi nak baik cepat. Terus warded ngan baby n husband sebagai peneman. Then, tukar baju and masuk operating theater tu. sangat neves and nak nangis time tu. Aku mulanya mati2 ingat local tu xde bius. Tp rupenye bius jgk cume dlm keadaan aku sedar. Ok, dibius sangat sakit! After jahit balik tu aku lega..tapi malam after jahit tu sangat pedih and sakit smpai ternangis la jgk. Hopefully, cptla luka ni sembuh and x terbuka lg.. (as what doctor said the probability of wound breakdown is <5%). harapnye camtula...Ya Allah, sembuhkanlah luka ini..

Cerite-cerite jugak, tapi jom kita amek sikit info kenapa jahitan bole terbuka. Kalau orang kita mesti cakap sebab gerak banyak and x jaga. Aku pun turut tanya soalan yang sama kat doktor kenapa jahitan aku bole terbuka..sebab aku gerak terlebih ke? His answer is so simple..'No, u need to move to prevent blood blockage. It's just u don't have enough blood to help the wound recovering process'. Aah, aku mmg ilang byk darah and sepatutnya buat blood transfusion tapi aku refused to do it. Risky...takut..darah sape2 tah aku amek kan. Ok, below are another reasons that can cause wound breakdown.
  • Benang yang digunakan adalah jenis benang yang cepat menyerap iaitu sebelum kulit bercantum kembali
  • Bergantung pada jenis tisu pada kawasan luka tersebut. Ada orang yang tisunya terlalu nipis dan mudah terkoyak. Mereka ini memang berisiko untuk luka terbuka kembali selepas dijahit.
  • Bergantung pada cara jahitan. Sekiranya jahitan terlalu ketat, masalah boleh timbul.
Ape-ape pun kesakitan yang aku alami sepanjang mengandung, bersalin and berpantang ni sume jadi ok je bile tengok wajah anak kesayangan.. rahmat Allah yang paling besar buat aku and suami. Just be positive, kesakitan ni lah penghapus dosa-dosa kecil kite. Jadi, redha and relakan hati menghadapinya. :)


Zalfa Adlina bt. Mohd Hasnul Adib



25 comments:

  1. fuuhh.. tersentap hati dengar cite ni. ngeri..
    masa anith pantang dulu ada gak amalkan rebus buah manjakani, air rebusan buat bilasan masa mandi & buang air.


    ReplyDelete
  2. Ya Allah atex ngerinya aku baca kisah menjahit jahit daging ni. tolonggg.
    Tabahkan hati babe.

    ok rasa ngilu kat tut tut ku tskkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye oyenk!! aduhh..aku fobia~~ bkn fobia cinta tp fobia jahit!!

      Delete
  3. kan..ngeri.lmbt tahu psl manjakani tu. kne thn kt hospital pn lme time tu.petua n pntang jd tunggang lnggang. huuuu...

    ReplyDelete
  4. Ish3...agh aritu pun dia bius local jga.tp bila jahitan dah nk sampai ke punggung mmg rasa sktnya.x igt berapa jarum...alhamdulillah sekarang dah ok.tp perlu ke nk check dlmnnya?along kena jht blk sbb x ckp drh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahnye..doc ckp xdpt nk baik sepenuhnya sbb xckup drh.pastu benang mungkin da dissolve tp daging xbcntum lg..pe2 la..yg pnting skng da sht~ Alhamdulillah..dlm x check kot..kalo rase skit2 kt dlm g la jmpe doc ye.

      Delete
  5. hi.. nice entry.. ngeri kan? saya pon ada pengalaman jahitan epi terbukak.. semua pulak tu.. dahla luka epi sampai ke punggung.. huhu.. hanya tuhan je yg tahu sakitnya kene jahit balik.. jemput2 singgah blog saya ye.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis~ tq drop by. Mmg sakit kn.lagi2 1st experience da kne cmni.huhu...igt sy je yg 'bertuah' kene jahit balik..hihi

      Delete
  6. Saya pon kne jahit n repair balik..bukn sbb jahitan terbuka tp sbb ada daging 'jahat' tumbuh antara jahitan so taley nk baik betul2.doc ckp selagi xbuang daging tu,selagi tu xbaik.redha jer la..siap menangis dpn doc tu..tp mmg sakit la kne jahit balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu..Mmg xbole thn nangis dpn doc kn.tp lg nak nanges bila doc buat muda selamberrr jekkk. Heeee

      Delete
  7. Asslm.sy dh 41 ari luka tnpt jhitn tbuka tak baik juga lgi.dr bgi crim sapu.berpa lma ek tmpoh nak sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..huhu.bpe lme nak baik tu x pasti la..depend pd jenis kulit mungkin.sy dulu minum pati ikan haruan je.tp jenuhla nk telann :-P

      Delete
  8. smela sy.. sy bersalin normal + vacum.. ari ptme lepas bersalin sy x boleh duduk.. asik menyenget jek.. ari kedua da boleh kuar still sme gak.. plg sadis nk susu anak.. anak trpkse mnyusu smbil baring.. ari ketiga nurse kk dtg kate ade bngkak n kuar darah bnyak cmpur darah..
    suruh refer hosp.. tgk2 jahitan da terbuka.. bile die bukak ade sel jahat n bernanah.. tp mmg sakitla bile time die cuci utk buang sel tu mmg sy nangis.. n now bru kuar hosp setelah smnggu bertapa.. kt tmpt jahitan mmg sakit2 jek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedihnye...ank pertama sy pun noml n vakum..berbotol telan pati ikn haruan..pernh skali je check smula sbb sakit mlmpau...tp ok..doc ckp melecet...aihhh melecet pun dh mcm menggelupor...pastu baik da...lame2 tu die baik la sndiri...sabar ye awk...awk kuat..sy plak nk nangis

      Delete
  9. Klu setkat local mmg sakit...terutama bla da sampai kulit...sy xtau cmne rasa kna jht tp sy yg menjahit pon serba salah...klu lebih local pon risiko wound breakdown...bla bg ckit patient sakit...untuk jg lka klu blh jgn sapu sebarang ubt..herba2 sy xpasti...tp klu ikut medikal flavin sahaja dibenarkan untuk matikan kuman...mkn byk protein n sayur...baik utk proses penyembuhan....

    ReplyDelete
  10. oihhh ngerinye tang jahit2 org ni..saspen n xnk ingt.....ni buang air pun pedih...sembur antiseptik sekali je..pedih menyengat rupenye...hish...xmo dah...tunggu baik naturally je lah...mcm ne nk tau luka tu dh baik...luar n dlm? mcm dh baik sb dh hari ke 26 tp buang air pedih2...ke melecet sbb tergesel pad...pitam...ape yg pedih tu...bile buang air ok je..x sakit n mcm biase...-mama naurah n naufal

    ReplyDelete
  11. Salam...jahitn sy tertetas smua n jhit blik...ni hari yg ke 26 jhit tp kulit melecet plak...cmne ek?

    ReplyDelete
  12. Luka sy pn msih x baik2 lg..jhitan trbuka pd hari ke 20 dan hari ke 21 p hospital .trus kne jhit..lpas jhit kli ke 2 pn jhitan trbuka jg..ni da sebulan..luka lum smbuh lg..last buh mnjakani..tp nak kena cek ngn dokt cmne..rsu kne jhit lg 1x..sakit sgt2..

    ReplyDelete
  13. Pengorbanan seorg ibu..jahitan ketat sgt mmg seksa..

    ReplyDelete
  14. Pengorbanan seorg ibu..jahitan ketat sgt mmg seksa..

    ReplyDelete
  15. Pengorbanan seorg ibu..jahitan ketat sgt mmg seksa..

    ReplyDelete
  16. Sy pun MCM sis jgk. Ada daging tumbuh. Skang MCM ada parut lekuk.. Sis pun mcmtu jgk ke

    ReplyDelete
  17. Huhuhu... saya pun jahit terbuka dan bernanah.. dah jumpa doktor.. dia bg antibiotic dan krim sapu.. next week dtg saya kena dtg lg untuk check dgn doktor tu.. kalau luka tu x cantum kena jahit semula... huhuhu... ngeri sgt2..

    ReplyDelete
  18. Ngerinya bila terbuka.. jangan amik runganingan sebab takut ada jangkitan. Ini cara saya bantu ibu tuk cepatkan pemulihan luka pembedahan. Boleh ke entry saya.

    ReplyDelete
  19. Sy dh 31 hri.. Nomal n vacuum.. Tp melecet.. Perlu ke spu manjakani..

    ReplyDelete

My Happy Week

Salam sume~ week ni sgt2 hepi sbb famili aku ada di bintulu!! aku n husband xda cuti da so famili lak dtg. best best best! Dapat juga meras...